Trzy sposoby na zwiększenie sprzedaży online z Google Analytics 4

E-commerce

Z czego wynika przychód w e-commerce?

W sprzedaży online przychód, jaki generuje Twój sklep internetowy, jest wypadkową trzech czynników:

  1. liczby sprowadzanych użytkowników;
  2. współczynnika konwersji;
  3. średniej wartości zamówienia.
     

Jest to tzw. model przychodów e-commerce. Jest on bardzo uniwersalny – można nim również opisać dowolną stroną www – w takim wypadku konwersja będzie inna niż zakup e-commerce, a średnia wartość zamówienia będzie określana mianem życiowej wartości użytkownika.

Taki model bardzo dobrze można opisać również za pomocą lejka. Od góry wpadają odwiedzający, a na dole, po przejściu przez cały serwis, mamy przychody w postaci transakcji i średniej wartości zamówienia.

ILUSTRACJA 1

Każda strona www jest jak lejek – od góry wchodzi do niego duża liczba użytkowników, z których tylko część realizuje postawiony przed nimi cel główny (makrokonwersję)


Źródło: opracowanie własne

Chcesz zwiększyć sprzedaż. Inwestycję we wzrost Twojego e-commerce możesz skierować w trzy różne obszary: sprowadzanie ruchu, pracę nad konwersją lub zwiększanie średniej wartości zamówienia. Najczęściej wybieranym kierunkiem przez zarządzających e-commerce jest sprowadzanie ruchu.

Wzrost przez zwiększenie ruchu w serwisie

Więcej użytkowników oznacza większe wydatki na eksplorację nowych źródeł ruchu, kampanii czy kanałów docierania do użytkowników. W rezultacie zwiększa się liczba użytkowników oraz przychody. Po wyczerpaniu inwestycji przychody wracają jednak do poziomu sprzed inwestycji, podobnie jak zakręcanie kurka z wodą kończy dopływ do lejka.

Problemem w tym podejściu jest brak zoptymalizowanego sklepu internetowego. Sprowadzenie większej liczby użytkowników bez odpowiedniej optymalizacji sklepu przypomina nalewanie wody do sitka. Próbując przenieść wodę sitkiem z jednego naczynia do drugiego, tracimy większość cieczy. Podobnie inwestowanie w rozwój e-commerce bez wcześniejszej optymalizacji współczynnika konwersji może być nieefektywne.

 

Ilustracja 2

Jeżeli nasz serwis jest niezoptymalizowany pod względem współczynnika konwersji, to sprowadzenie dodatkowego ruchu jest podejściem nieoptymalnym


Źródło: opracowanie własne

Praca nad optymalizacją współczynnika konwersji

Jednym ze skutecznych sposobów zwiększenia efektywności jest skupienie się na współczynniku konwersji.

Współczynnik konwersji to odsetek odwiedzających, którzy finalizują wizytę transakcją. Jest to liczba transakcji podzielona przez liczbę sesji. Optymalizacja CRO obejmuje zestaw działań mających na celu zwiększenie efektywności sklepu internetowego.

ILUSTRACJA 3

Strona, która charakteryzuje s...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy