TOP 10 metryk e-mail marketingu – jak dorównać najlepszym marketerom

E-mail marketing

W świecie cyfrowym e-mail marketing wciąż pozostaje jednym z najskuteczniejszych narzędzi do budowania relacji z klientami i generowania sprzedaży. Sukces kampanii nie zależy jednak tylko od kreatywności i trafnych treści. Kluczową rolę odgrywa umiejętność monitorowania i analizowania odpowiednich metryk. Dzięki nim możemy ocenić efektywność naszych działań i porównać się do najlepszych w branży. Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich oraz przeanalizujmy ich wpływ na komunikację e-mail.

Współczynnik dostarczalności (delivery rate)

Wskaźnik dostarczalności zdecydowanie jest najważniejszą metryką, która bezpośrednio wpływa na skuteczność kampanii mailingowych. Oznacza procent wiadomości, które zostały pomyślnie dostarczone do skrzynek odbiorczych, w stosunku do całkowitej liczby wysłanych wiadomości.

Wskaźnik dostarczalności można obliczyć za pomocą następującego wzoru:

 

Jaki jest dobry wskaźnik dostarczalności?

Idealnie byłoby osiągnąć 100%, ale celuj w 99% – na Twojej liście z pewnością będą jakieś anomalie. Jeśli wskaźnik dostarczalności wynosi 97% lub mniej, sprawdź, w jaki sposób zbierasz adresy e-mail, aby upewnić się, że dajesz sobie najlepszą szansę na sukces.

Reputacja nadawcy, domeny i adresu IP

Reputacja nadawcy stanowi odzwierciedlenie tego, czy Ty i Twoje praktyki wysyłkowe wzbudzą zaufanie providerów. Na tej podstawie ISP decydują, czy Twoje wiadomości trafią do skrzynki adresata, czy do folderu SPAM.

Jest wiele czynników, które kształtują reputację nadawcy. Providerzy z pewnością zwracają uwagę na: uwierzytelniania (SPF, DKIM, DMARC), poziom zabezpieczeń, wskaźniki zaangażowania (click-through rate itp.), jakość wiadomości i bazy mailingowej. Istotne jest też unikanie czarnych list (RBL), spam trapów oraz monitorowanie wskaźników SPAM complaint oraz feedback loop.

 

Upraszczając: im wyższa będzie jakość wiadomości e-mail, tym lepsza reputacja ich nadawcy. By w pełni zrozumieć korelację między reputacją nadawcy a dostarczalnością e-mail, musisz najpierw poznać dwa elementy, które biorą pod uwagę providerzy podczas ich klasyfikacji.

Reputacja IP i reputacja domeny

Reputacja IP jest kluczowa z perspektywy serwera odbiorcy, bo określa źródło wiadomości. Wszystkie e-maile pochodzą z komputera lub serwera o unikalnym adresie, zwanym adresem IP. Ponieważ adresy IP bezpośrednio łączą się z nadawcami, stanowią prosty wskaźnik reputacji.

Reputacja domeny, która wpływa na umieszczenie wiadomości w skrzynce odbiorczej, ocenia zachowanie nadawcy. Uwzględnia ona czynniki, takie jak segmentacja listy mailingowej, oraz czy Twoja częstotliwość wysyłania wiadomości jest spójna dla wszystkich odbiorców, czy raczej dostosowana do ich zaangażowania.

Reputacja adresu IP

Dostarczalność e-maili w dużej mierze zależy od reputacji adresu IP, z którego wysyłasz swoje wiadomości. To kluczowy czynnik, który serwery pocztowe wykorzystują do decydowania, czy mogą ufać wiadomościom pochodzącym z określonego źródła.

Zła reputacja IP może pogorszyć wyniki dostarczalności Twoich e-maili...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy