Reklama w erze DSA – rewolucja czy ewolucja?

Prawo w marketingu

Akt o usługach cyfrowych (z ang. Digital Services Act[1], dalej: DSA) nie zmieni reklamy internetowej tak bardzo, jakbyśmy mogli tego oczekiwać. Wbrew tytułowi aktu nie dotyczy on wszystkich usług cyfrowych dostępnych w internecie, a skupia się wyłącznie na tzw. usługach pośrednich. Przepisy dotyczące reklamy online odnoszą się do jeszcze węższej grupy – dostawców platform internetowych. Czym są platformy internetowe i czy DSA będzie miał wpływ także na inne podmioty w łańcuchu reklamy?

Konstytucja internetu?

Akt o usługach cyfrowych był nazywany przez niektórych „Konstytucją internetu”. Dlaczego? Konstytucja to akt prawny, który ma najwyższą moc prawną w całym państwie. Jakim państwie? W przypadku DSA – „Państwie Internetowym”, czyli tym, które dotychczas było białą plamą na rozległej mapie aktów prawnych wydawanych przez Unię Europejską. Dyrektywa o handlu elektronicznym[2], która częściowo regulowała rynek usług internetowych, już dobrych kilka lat temu świętowała swoje dwudziestolecie, więc był to najwyższy czas na wprowadzenie nowych regulacji. Częściowo można zgodzić się ze stwierdzeniem o „Konstytucji”. Jest to bowiem rozporządzenie Unii Europejskiej, co oznacza, że obowiązuje bezpośrednio i jednolicie we wszystkich państwach członkowskich Unii. Co więcej, do DSA będą musiały dostosować się firmy, które swoje usługi kierują do użytkowników z Unii Europejskiej, bez względu na to, w jakim kraju firma ma siedzibę. Nawet zatem firma zarejestrowana na odległych Seszelach czy Belize, będzie musiała dostosować się do regulacji DSA, gdy chce kierować swoje usługi do użytkowników z Unii, bez względu na to czy są to użytkownicy biznesowi czy konsumenci.

Cel: zwiększenie bezpieczeństwa w sieci

Spoglądając na cel DSA, nie można nie pokiwać głową z aprobatą i doszukać się konieczności opracowania nowych reguł prawnych. DSA miał stworzyć bezpieczniejszą przestrzeń cyfrową, w której chronione są prawa podstawowe wszystkich użytkowników usług cyfrowych, a także wprowadzić równe warunki działania w celu wspierania innowacji, wzrostu gospodarczego i konkurencyjności. W zakresie reklamy internetowej celem aktu było uczynienie jej bardziej przejrzystą. Reklama ma być wyraźnie oznakowana jako treść kome...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy