Cały ten UX – o marketingu, doświadczeniach użytkowników i procesie projektowania

Doświadczenia klienta (UX)

Idealny poranek: weekend, kubek ciepłej kawy i… dla większości z nas leniwe scrollowanie ulubionych stron internetowych. Co z tej porannej „prasówki” zostanie w naszej pamięci? Czy istnieją sprawdzone elementy, które przykuwają uwagę użytkowników lub przeciwnie – pozwalają im z łatwością i właściwie niezauważenie przechodzić z jednego miejsca strony w inne bez konieczności mozolnego poszukiwania żądanej informacji?

W niniejszym artykule sprawdzimy, dlaczego część stron www wydaje się bardziej przyjazna użytkownikom, rozszyfrujemy tajemnicze skróty UX, UI i SXO, podpowiemy, jak wyjść naprzeciw potrzebom odbiorców i zastanowimy się nad etyką stosowania dark patterns.

UX i UI – czym są?

UX, czyli User Experience określa to, co czuje użytkownik, który korzysta z danego produktu czy usługi. Opisuje subiektywne doświadczenia danej osoby. Mogą być one negatywne bądź pozytywne.

UI, czyli User Interface jest częścią UX i w dziedzinie informatyki oznacza wszystkie elementy danego otoczenia, np. aplikacji czy strony www, które umożliwiają wejście w interakcję pomiędzy systemem a użytkownikiem.

Jeśli mogłabym stworzyć własną uproszczoną definicję UX (user experience), ujęłabym ją najszerzej, jak się da, i powiedziała, że UX to w zasadzie wszystko, co otacza nas w digitalowym świecie. Jak zaprojektować formularze? W którym miejscu strony umieścić logowanie? Jak powinno wyglądać dobrze zaprojektowane call to action? Jaki rodzaj menu wybrać?

Praca projektanta UX, jak widać po powyższych pytaniach, bazuje w dużej mierze na wiedzy o potrzebach użytkowników, ich oczekiwaniach dotyczących produktu oraz na głębokim zrozumieniu psychologii poznawczej. Wszystkie te elementy wpływają na sposób, w jaki projektant opracowuje architekturę informacji, design strony lub jej użyteczność.

UX i UI – czym się różnią?

Pojęcia UX i UI bywają niejednokrotnie używane zamiennie jako sy...

Ten materiał dostępny jest tylko dla Prenumeratorów.

Sprawdź, co zyskasz, kupując prenumeratę.

Zobacz więcej

Przypisy